دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان

9:43:45 PM 1396 / 04 / 06
 

دانشکده بهداشت

شورای امر به معروف و نهی از منکر

جلسات تفسیر قرآن

 

گزارشات برگزاری جلسات تفسیر قرآن سال 1395

 

اولین جلسه تفسیر قرآن در مورخ  اول اردیبهشت 1395 با حضور حجت الاسلام شاه فضل در دانشکده بهداشت

آیه 17 سوره لقمان:

یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اصْبِرْ عَلی‏ ما أَصابَکَ إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

ای پسرم نماز را بپا دار و به نیکی امر کن و از بدی و منکر باز دار و بر آنچه به تو می رسد صبر کن همانا این از کارهای مطلوب است )

این آیه و آیه بعدی حاوی دستورالعمل لقمان درباره عمل و اخلاق است ، در ابتدابه نماز سفارش می کند که ستون دین است بدنبال آن به امر به معروف و نهی از منکرمی پردازد که ضمانت اجرایی و عملی احکام الهی است و هرگز اصلاح فرد بدون اصلاح جامعه تمام و کمال نمی شود و آنگاه به صبر سفارش می کند که صبر در برابر مصائب ازجمله اخلاق پسندیده است و مراد از آن نگهداری نفس و خویشتنداری در امور است تابتواند در برابر آنچه تصمیم و عزم نموده استوار و ثابت باشد.

دستور به نماز در تمام ادیان آسمانی بوده است .حضرت مریم (س) در معبد به تنهایی عبادات می کرد همراه با رکوع و سجود .

از اینجا برداشت می شود که نماز مخصوص دین اسلام نبوده و همه ادیان  مساله نماز را داشته اند.

نکته دیگر اینکه در زمان حضرت مریم (س)نماز به جماعت خوانده می شده است و سجده و رکوع در نمازهای آنان بوده است

امر به معروف و نهی از منکر هم مانند نماز در تمام ادیان بوده است همان طور که لقمان به پسرش سفارش می کند .

فرق امر به معروف و نهی از منکر با امر به واجب و نهی از حرام چیست ؟

معروف یعنی آنچه که  عرف می پسنددولی واجب یعنی انچه از نظر خداوند واجب است از نگاه  خداوند هر حرامی  زشت و منکر است ولی از نظر مردم این طور نیست.

ایت اله حائری شیرازی : قبل از اینکه امر به معروف و نهی از منکر کنید ,واجبات را تبدیل به معروف و حرامها را تبدیل به منکر کنید ان موقع امر به معروف راحت می شود.

یک ایرادی که به برخی از برنامه های صدا و سیما وارد است این که بی حجابی را به عنوان معروف نشان می دهد و چادر را بعنوان منکر

در ادامه ایه 17 : واصبرعلی ما اصابک

یعنی برو  امر به معروف و نهی از منکر کن و انچه که از این امر به معروف و نهی از منکر به تو می رسد صبرکن, بعضی نیز گفته اند به هرچه که بتو می رسد صبرکن جه در امر به معروف و نهی از منکر و چه در موارد دیگر.

صبر بر معصیت یعنی شرایط فراهم است برای انجام گناه اما فرد خویشتن د اری کند

صبر بر طاعت یعنی برای انجام کارهای خوب حوصله نداری مثلا برای نماز خواندن بخواهی انرا به تعویق بیاندازی

صبر بر مصیبت که ثواب کمتری دارد یعنی اینکه مصیبتی به تو رسیده و باید تحمل کنی و صبر پیشه نمایی.

طبق روایات صبر بر معصیت 900 و صبر طاعت 600 و صبر بر مصیبت 300 ثواب دارد.

به مصیبتها دچار می شویم چون  یا گناه کرده ایم و دچار مصیبت شده ایم تا گناهان ما پاک شود

 یا اینکه گناه نکره ایم و برای امتحان است و خدا می خواهد درجه ای به ما بدهد که هر دو مورد لطف خداست.

 

دومین جلسه  تفسیر قرآن  مورخ 15 اردیبهشت 1395 با حضور حجت الاسلام شاه فضل دانشکده بهداشت

ادامه تفسیر آیه 17 سوره مبارکه لقمان :  ان ذلک من عزم الامور

یعنی صبرکردن از کارهای سخت است

امام خمینی (ره) : عزم یعنی اراده جدی که در فرد وجود دارد برای خوب شدن.مثلا یکنفر می خواهد به مسافرت برود , از لحظه ای که می خواهد برود همه مقدمات را فراهم می کند و اراده می کند تا به تمام کارهایش برسد.

امام می فرماید میزان ارزش انسانها به میزان عزم آنها ست در واقع این عزم برای خوب شدن جوهره انسانیت است.

در مباحث عقلی : عقل معاد و عقل معاش مطرح است / عقل معاد یعنی فرد بدنبال این است که چه کاری کند تا زندگی اش معنوی شود.عقل معاش یعنی چه کاری کند تا درآمد بیشتری بدست آورد

امام خمینی : اگر کسی بدون این عزم از دنیا برود (یعنی هیج اراده ای  برای خوب شدن در فرد وجود نداشته باشد)و با اراده دنیا از دنیا برود در قیامت بصورت انسان محشور نمی شود.

عزم یک قوای انسانی است که می تواند در خدمت دنیا و یا  در خدمت اخرت قرار گیرد.

علامت کسانی که عزم خوب شدن دارند :

1 –گاهی از اوقات به خاطر بدی هایش خوابش نمی برد یا از خواب می پرد

2 -  در زندگی همیشه دنبال مطالب خوب و آخرتی می گردد

3 –اگر کسی بدی هایش را به او گفت خوشحال می شود ا ناراحت

میرزا ملکی تبریزی : شاخصی را مشخص می کند و اینکه صبح از خواب بیدار می شوی اولین چیزی که ناخودآگاه در ذهن شما می آیدچیست ؟

اگر امور دنیایی بود تو دنیایی فکر می کنی و اگر امور آخرتی بود آخرتی فکر می کنی

ایه 18:  وَ لا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ

و روی خود را به نخوت از مردم برمگردان و در روی زمین با ناز و تکبّر راه مرو ، که خداوند هیچ متکبر خودپسند و فخرفروش را دوست ندارد.

کلمه خد به معنی صورت است .صعر به معنی یک بیماری است که در گردن شتر است وقتی به گردن شتر می زنند شتر نمی تواند سرش را تکان دهد.قرآن کسی که متکبر است را به شتری تشبیه کرده است که دچار بیماری صعر است زیرا افراد متکبر به دیگران نگاه نمی کنند.این آیه یکی از علایم متکبران را که نگاه نکردن به دیگران است را بیان نموده است.

در روایات داریم تکبر باعث شد شیطان از درگاه الهی رانده شود .

 مرح به معنای شادی است بر وزن فرح است (فرح یعنی هم شادی خوب هم شادی بد)

علامت دیگر تکبر با شادی های بد روی زمین راه رفتن  است

یکی از صفات مومنین به گفته امیرالمومنین تواضع است.

مختال به معنای خیال پرداز است .فخور : کسی که فخر می فروشد

انسانی که فخر می فروشد 2 دلیل دارد: یا برتری واقعی نسبت به دیگران دارد یا برتری واهی نسبت به دیگران حس می کند که خداوند هیچ کدام از متکبرین فخر فروش را دوست ندارد

انسان در عین اینکه هر نوع کمالاتی را در خود دارد ذره ای تکبر نباید داشته باشد.نقطه مقابل تکبر ،تواضع می باشد

سفارش لقمان : در راه رفتن میانه رو باش و صدایت را هم بلند نکن

نکته روان شناسی : از دست خط و نمونه امضا می توان به شخصیت افراد پی برد

قران نیز می فرماید از راه رفتن انسان می توان به شخصیت انها پی برد

خداوند در این آیه می فرماید : اگر هنر ادم بلند کردن صداست ،بلنذترین صداها ،صدای الاغ است

 

 

 

سومین جلسه تفسیر قرآن در مورخ 13 خرداد 1395 دانشکده بهداشت با حضور حجت الاسلام شاه فضل

ایه 20: أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنیرٍ

نکته الم تروا  : منظور این است اگر می بینی پس چرا توجه نمی کنی ؟ درواقع انسانها می بینند ولی نمی خواهند متذکر شوند.

سخر لکم (رام شدن) همین که  نور خورشید به ما می رسد و از آن استفاده می کنیم یعنی در اختیار ماست

مثال : دریا –کشتی که می تواند روی آب حرکت کند این خاصیت از طرف خداست .خداوند برهمه چیز اراده و قدرت دارد و خدا می فرمایداین آب را ما فرستادیم و ساقی شما شدیم ،اگر کمک نکرده بودیم شما
 نمی توانستید آّن را ذخیره کنید.خداوند همه مسخرات را در تسخیر انسان قرارداده است (خورشید،ماه ،شب و روز ،....)هرانچه در اسمانها و زمین است همه در اختیار انسان است.

اسبغ : به معنای ریزش فراوان است منظور اینکه خدا به انسان زیاد نعمت داده است که این نعمتها بصورت ظاهری و باطنی است .

آیه 21:وَ إِذا قیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ کانَ الشَّیْطانُ یَدْعُوهُمْ إِلی‏ عَذابِ السَّعیرِ

و چون به آنها گفته شود از آنچه که خدا فرو فرستاده ( کتاب و برنامه دینی) پیروی کنید ، گویند: ( نه ) بلکه از آنچه پدرانمان را بر آن یافته ایم( عبادت بت ها و سنن جاهلیت ) پیروی می کنیم! آیا ( از آنها پیروی می کنند) هر چند که شیطان آنها را به سوی عذاب شعله ور ( دوزخ ) دعوت کند؟!

ایه 21 : در زمان پیامبر (ص) مشرکان می گفتند ما تابع پدران خود هستیم چون انها بت پرست بودند پس ما نیز بت می پرستیم .اگر شیطان پدران شما را به جهنم هدایت کند باز هم مشرک می شوید؟

در پایان جلسه سخنران جلسه با توجه به نزدیکی رحلت حضرت امام در خصوص زندگی ایشان صحبت نمودند  حضرت امام خمینی (ره) در همه زمینه های فقهی ،علمی ، فلسفی ،دینی و...کارکردند و  مهارت داشتند

امام بر خلاف بقیه که می نشستند و می گفتند بروید ،حرمت کرد و بقیه را نیز دعوت به حرکت کرد .بیشتر علما فقط می نوشتند اما امام عمل می کردند

 

 

   

جشنواره پرتال

 امور پایان نامه ها

        آئین نامه و دستورالعمل ها
          فرم های پایان نامه
        فرایند پایان نامه
        پایان نامه های دفاع شده
        موضوعات تصویب شده
        تماس

 طرح های تحقیقاتی

        آئین نامه و دستورالعمل ها
        فرم های طرح تحقیقاتی
        فرایند طرح تحقیقاتی

علم سنجی